الأربعاء، 2 نوفمبر، 2011

أنا


أنا قمة الدهشة اللى فى عيون الملايكة لما رفض إبليس السجود وقمة الدهشة برده فى عيون الشيطان لما أمر ربنا يسجدوا لآدم

أنا قمة أى شئ وكل شئ أنا الإزاز المكسر فى ميكروباص بايظ واصل مابين الدهشة والواقع أنا شنطة العيل اللى فيها ساندوتشاته أنا وقت الفسحة لعيل مخنوق م الدراسة وجرس المروح للمدرس المخنوق من التعليم وبيدور على الوقت لدروس تانية أنا حلم لسة بيتولد وحلم مولود واتفطم وحلم لسة متخرج من الجامعة وبيدور على حلمه أنا سلسلة مفاتيح فى بنلطلون واحد بيدفع قسط عربية وبيجيب نص كيلو لبن عشان يوفر للإيجار أنا صفارة الإنذار انا عربية الإسعاف اللى بتخبط وتزعج كل الشوراع وفاضية من جوا وأنا الإضاءة فى غرفة العملية لطفل لسة بيحبى قبل الموت ونعش راجل عجوز جدا مكروه من ولاده وأنا الإبن الكبير برده وأنا الإبن الصغير وأنا الجار اللى بتحسّر على الدنيا وبنزل للعزا عشان مايقلوش عيبة وأنا اللى بصلى الفجر حاضر وبدور على مزة بعد الظهر وأنا الكرسى اللى فاضى فى آخر العربية وكل اللى بيشوفه بيمشى وأنا الصدفة اللى بين اتنين كانوا زملا فى الجامعة وأنا الجامعة وقت امتحان المحاسبة وأنا الكيبوورد وقت الدردشة وأنا سطوح الجيران وقت مانطير طياراتنا وأنا لعبة الدومينو فى رحلة لشرم وقطر الليل فى رحلة الشتا لأسوان وأنا صورة على الحيطة فى دوشة الإعلان عن الترشيح وأنا الكشكول اللى فاضى ورماه الواد اللى ساب المدرسة عشان يشتغل تبّاع على عربية فى الوراق وانا دبوس فى طرحة بنت أصلا مش بتتحجب وأنا تليفون فى وقت الإمتحان فى ايد الواد اللى بيراجع وعايز يعرف حل المسألة من حد ناجح قبل منه فى المادة أنا الطبلة فى فرح وكل ما تنضرب يتبسط كل المعزومين أنا طبق الفول فى عز الصبح على طبلية العيلة اللى مالهاش عدْ انا تدوينة عن ثورة فى عز الضرب وأنا الضرب تحت الحزام فى بطولة ملاكمة فى نهائى بطولة الجامعة ويلعب فيها كل اللى مش فى الجامعة أصلا أنا الطابور اللى مابيخلصش ولا بعرف بيبدأ امتى من أصله ولا أعرف مين اللى فيه مظلوم أنا الوحيد اللى مظلوم فى التعامل أنا الصليب فى عيون المسلمين وأنا المصحف فى عيون النصارى وأنا المصحف والصليب فى قلب مظاهرة بتطالب بنور إضافى من عيون الشمس وأنا قوضة وصالة فى حضن القمر بإيجار جديدأنا ...أنا...أنا ...

هناك تعليق واحد: